Je propositie is cruciaal als je een verandering wilt aanbrengen in je carrière. Nu zal ik je als careercoach niet vertellen dat als je de arbeidsmarkt opgaat je maar één ding hoeft te doen. Dat is namelijk niet zo. Het is en blijft topsport. Je wilt de beste versie van je laten zien. Voorbereiding is key. Het inlezen, verdiepen, netwerken, schrijven van brieven en CV’s, jezelf leren presenteren, het is veel en hoort er allemaal bij. Ik ben echter wel van mening dat je maar een ding echt nodig hebt als fundament. Een heldere propositie. Hét verhaal waarmee je de arbeidsmarkt op gaat.
Wat maakt een goede propositie?
In een goede propositie komt naar voren wat jij te bieden hebt, wat jouw verhaal is. Een mooie definitie vond ik op de site merkelijkheid.nl:
“Een makkelijk te begrijpen reden waarom een klant nú moet kiezen voor een specifiek merk, product of dienst ten opzichte van alle concurrentie en alternatieven. De uitspraak die mensen over de streep trekt door de werkelijk onderscheidende kracht van een aanbod te benadrukken en urgentie te creëren.” Bron: www.merkelijkheid.nl
Definitie hierboven gaat natuurlijk over een product of dienst, maar hetzelfde geld voor een persoonlijke propositie. Je wilt direct over de bühne brengen wat jouw unieke en daarmee onderscheidende verhaal is en wat je een potentiële werkgever te bieden hebt. Hoe duidelijker je dit maakt, hoe aantrekkelijker je bent voor een werkgever om mee in gesprek te gaan.
De toegevoegde waarde van je propositie
Je propositie gaat je op meerdere vlakken helpen. Om te beginnen in je presentatie naar buiten. Als je weet wat je eigen verhaal is ontstaat er daarmee ook een beeld van waar je naar op zoekt bent. In je verhaal komen jouw ‘USP’s’, Unique Selling Points, naar voren. De eigenschappen die echt jou typeren en daarmee onderscheidend zijn. Deze propositie wordt krachtig op het moment dat je het doorvoert in al je uitingen naar buiten. Je LinkedIn, je CV, datgene wat je over jezelf vertelt tijdens netwerkgesprekken. Er ontstaat een samenhangend verhaal dat leidt tot een krachtig beeld. Het wordt een manager, recruiter of netwerkcontact glashelder wat je te bieden hebt.
Daarnaast is er nog een groot voordeel. Het kennen van je eigen propositie maakt dat je kansen die op je pad komen makkelijk kan beoordelen op passendheid. Doordat je op een rij hebt gezet wat je te brengen hebt, kun je veel sneller helder krijgen of een baan bij je past of niet.
Dit laat je terug komen in je propositie
Als ik met een cliënt aan de slag ga, is de kern van mijn werk om samen toe te werken naar een propositie. And I love it! Voordat we het verhaal hebben, gaan we namelijk echt goed kijken naar wie zij of hij is. Op ontdekking naar wat die persoon allemaal in huis heeft. En die uitkomsten brengen we samen in een verhaal wat aanspreekt en tot leven brengt wie je bent.
Er zijn wat mij betreft een aantal punten die terug moeten komen in je propositie:
- Wat je drijft en waar je energie van krijgt. Dit is het onderdeel is waar degene die met je in gesprek gaat of die informatie over je leest op verbindt. Hierin maak je duidelijk waarom je doet wat je doet.
- Wat je natuurlijk talent is. Je kunt veel leren en daarbij kun je vast van alles, maar waar blink je echt in uit. Wat is als het ware je natuur. Wat kost je nauwelijks tot geen energie.
- En waarvoor je in de markt bent. Welke rollen en functies hebben je interesse. Welke verantwoordelijkheden, opdracht en takenpakket wil je terug zien in je functie. In welke omgeving en cultuur kom je beste tot je recht.
Dus is het tijd om die stap te maken, een nieuwe impuls aan je carrière te geven. Zorg dat je weet wat je verhaal is. Zorg voor een ijzersterke propositie!